عشق و حال

از زندگی لذت ببریم

عشق و حال

از زندگی لذت ببریم

زندگی نامه چارلی جاپلین

114 سال پیش، در روز 16 آوریل 1889 میلادی (27 فروردین)، «سرچارلز اسپنسر چاپلین» معروف به چارلی چاپلین، نابغه عالم سینما در شهر لندن به دنیا آمد. چارلی در سن 5 سالگی، در صحنه تئاتر ظاهر شد و به سرعت شهرت یافت. وی در سال 1925 میلادی، فیلم «لایم لایت» را کارگردانی کرد و پس از آن، به جهانگردی پرداخت. فیلم های چاپلین آمیزه ای از هزل، اندوه، انتقادات جسورانه و عشق به انسانیت است که مشهورترین آنها جویندگان طلا، زندگی سگی و دیکتاتور بزرگ هستند.
بسیاری چارلی چاپلین را تنها یک کمدین موفق می دانند، حال آنکه او در زمینه موسیقی نیز استعداد فراوانی از خود نشان داده است. ساخت موسیقی فیلم، کار عادی وی بود و در مجموع، توانست موسیقی 23 فیلم را به پایان برساند. وی توانایی زیادی در ساخت موسیقی داشت و موسیقی فیلم «لایم لایت» ساخته چالین، در سال 1972 برنده جایزه اسکار شد. 
چارلی اسپنسر چاپلین مهمترین و تاثیرگذارترین شاگرد «مک سنت» و فرزند یک نمایشگر تالارهای محلی موسیقی، کودکی خود را در صحنه های سرگرم کننده تفریحی گذرانده بود. تصویر او از جهان، همچون «چارلز دیکنز» و «د.و.گریفیث»، با هر گونه فقر و تنگدستی دوران خردسالی و جوانی رنگ آمیزی شده بود و در طول عمرش، همدردی عمیق خود را نسبت به تنگدستان نشان داد.
در 1913، هنگامی که با دستمزد صد و پنجاه دلار در هفته، در کمپانی «کی استون» استخدام شد، یک بازیگر سیار نمایش های «وودویل» امریکایی بود. در نخستین فیلمی که به نام «در تلاش برای معاش» (1914) برای مک سنت بازی کرد، نقش یک شیک پوش تیپیک انگلیسی به او داده شد، اما با فیلم دومش، «مخمصه غریب مبیل» (1914)، کارکتر و شکل ظاهری یک ولگرد کوچولو را معرفی کرد؛ کارکتری که چاپلین را شهره آفاق ساخت و او را به یک نماد جهانی در عرصه سینما تبدیل کرد. 
صحنه ای از فیلم «جویندگان طلا» ساخته چاپلین، تا ژوئن 1917 اعتبار زیادی کسب کرد. از این رو، قرارداد یک میلیون دلاری از سوی «فرست نشنال» به او پیشنهاد شد تا هشت فیلم به طور دلخواه برای این کمپانی بسازد. این معامله به او امکان داد تا برای خود استودیویی بنا کند و تمام فیلم هایش را تا سال 1952 در آنجا بسازد (این سالی بود که چاپلین آمریکا را ترک کرد). 
موفق ترین اقدام چارلی در فرست نشنال، کارگردانی اولین فیلم بلند او ( پسر بچه 1921) بود. این فیلم، کمدی بوده و ماجرای فرد بیکاری است که به پسر بچه ای از محله فقیر نشین دل می بندد ( نقش پسر بچه را جکی کوگان اجرا کرد که پنج سال بیشتر نداشت و او را به شهرت جهانی رساند). فیلم پسر بچه، غوغای زیادی در جهان به پا کرد و بیش از 2.5 میلیون دلار نصیب تهیه کنندگان آن شد.
جویندگان طلا، شاخص ترین اثر چارلی چاپلین بود که هنوز هم مانند سال 1925 مورد علاقه مردم است. چاپلین شخصاً آن را بر دیگر فیلم هایش ترجیح می داد. در فیلم بعدی خود به نام سیرک (1928)، آن ولگرد کوچولو به فکر دلقک شدن می افتد. 
فیلمی صامت با ساختاری زیبا که در جریان ناطق شدن سینما ساخته شد و در 1929، جایزه اسکار بهترین فیلمنامه، بازیگری، کارگردانی و بهترین فیلم (تهیه کنندگی) را به خود اختصاص داد. چاپلین در جریان ساخت این فیلم، درگیر دادگاه طلاق از همسر دومش بود و از جانب اخلال گرایان مذهبی متهم به اهانت شده بود؛ چنان که می خواست خودکشی کند. 
 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد